Skippa vidare

Fri Frakt inom hela Sverige! │ Frågor? Ring oss på: +46 725 387 438

Du läser:
Kan jag ha litiumbatterier (LiFePO4) i min båt?
Nästa inlägg

Kan jag ha litiumbatterier (LiFePO4) i min båt?

När vi hänvisar till litiumbatteri i detta inlägg menar vi LFP/LiFePO4 och inga andra litiumteknologier.

Vi får ofta frågan, “passar litiumbatterier i min båt?”. Det enkla svaret är ja, men det finns några saker som är viktiga att tänka på, då alla båtar trots allt skiljer sig åt.

Det finns väldigt lite rätt eller fel när man installerar och använder LiFePO4 batterier i sin båt. Men det finns otroligt många varianter på el installationer i båtar och hur ska du använda din båt och ditt system. Exempelvis: semester användning eller jorden runt segling, gästhamn kontra naturhamn. Därför tänkte jag dela med mig av min erfarenhet från 10 års användande med båtar och batterier.

Mastervolt, Dometic och andra elsystem

Båtar inom samma familj kan ha flera olika elsystem, beroende på årsmodell och utrustning. En sak dom har gemensamt är att de flesta har ett 12V eller 24V system och oavsett elsystem man har i sin båt kan man byta till litiumbatterier. Har man en båt, där laddare eller solcellsregulator inte har litiuminställningar så är inte det heller ett problem.

Se till att laddaren är inställd för GEL batteri 14,2 – 14,3V eller AGM batteri 14,4V. Ofta säger man att litiumbatterier ska ha 14,6V laddning, men det är max 14,6V, det går lika bra med 14,2–14,4V. De flesta laddare kan man styra eller ändra laddspänningen på. Har man inte ett GEL eller AGM läge, välj då att ställa in laddaren på 14,2V – 14,4V eller det volttal som är närmast under 14,6V. Fördelarna med lägre laddspänning är att man laddar batteriet lite snällare och att man kan ladda både start och bodelsbatteriet med samma laddare. Nackdelen är att det tar lite längre tid att ladda batteriet. Exakt samma gäller för solcellsregulatorn.

Har man ett 24V system i bilen så gäller exakt samma, man ställer laddningsspänningen på 28,4V eller 28,8V, givetvis går 28,6V lika bra. Max laddning för litiumbatterier 24V är 29,2V. 

Generator och DC/DC laddbooster

”Finns det risk att jag bränner generatorn om jag har litiumbatteri?”

Korta svaret på den frågan är ja och en anledningarna är att litiumbatterier inte suger ut ström ur generatorn, utan att den tar emot allt som generatorn kan leverera. Skillnaden mellan AGM, Gel batterier och LiFePO4 batterier är att LiFePO4 har ett väldigt lågt internt motstånd jämfört med traditionella batterier, där motståndet ökar. En generator har en regulator, precis som man har en regulator mellan sina solceller och batterier. Regulatorn reglerar strömmen ut från generatorn baserat på vilket motstånd (tröghet) regulatorn känner. Det som påverkar motståndet är inte bara trögheten i batteriet, utan kabelarea, kopplingar, laddningsrelä, kabellängd m.m. Ett exempel är Volvo Penta KAD motorerna (Hela KAD serien). I fabriken kopplades en 10mm2 kabel mellan generator och startmotor. Från startmotor till batteri satte man oftast en 35-50mm2 kabel beroende på avstånd mellan batteri och motor. Detta innebär att kabelarean till startmotor var tillräcklig, men 10mm2 kabeln mellan generator och startmotor gör att man aldrig kommer att få ut vad generatorn klarar av att leverera. Det blir omöjligt att ”bränna” generatorn för motståndet i kabel kommer att begränsa ladd strömmen från regulatorn.

Ren installation

När man pratar om en ren installation, så gäller det att ha så korta och tjocka kablar som möjligt mellan generator/regulator och batteri. T.ex halvmeter långa och 90 mm2 tjocka och inga kopplingar emellan, har man det och kopplar in LiFePO4 batterier kommer man med hög sannolikhet att ”bränna” generatorn, p.g.a att motståndet är så lågt. Det är extremt få båtar som har en ren installation eller ens kommer i närheten av en ren installation.

Det finns som tidigare nämnt väldigt få rätt eller fel. Även om man inte har en ren installation. så kan man sätta in en DC/DC laddare, det är inte fel. Det flesta båtar har redan ett inbyggt motstånd på grund av kabelarea, längd och kopplingar. I många fall kanske man vill öka kabelarean för att få ut mer laddning ur sin generator/regulator.

Om kablarna från generatorn till batteriet är alldeles för tunna (klena) och motståndet blir för högt för att generatorn ska kunna brinna eller förstöras. Problemet är att man inte får ut mer än 18-20A vilket gör att det tar tid att ladda bodelsbatteri vid körning. Vill man öka ampere-talet ut kan man koppla in en DC/DC laddare så att man kan få ut 30-50 A beroende på DC/DC laddare. Man kan även montera kraftigare kablar från generator till startbatteri och vidare till EBL och bodelsbatteri.

Solceller på din båt

Har du solcell eller celler på din båt idag? Det man behöver tänka på är att solcellregulatorn (MPPT) ska max vara inställd på en laddspänning av 14,6V, men litiumbatteriet mår faktiskt bättre av att laddas med 14,2 till 14,4V, samma som GEL eller AGM batterier. Man behöver inte byta solcellregulator för att man byter till litiumbatterier, ställer man ner spänningen (Volt) till 14,2V eller 14,4V blir batteriet fulladdat, det tar bara lite längre tid.

Undrar då något mer? Många svar finns att finna i vår batteriguide! 

Kundvagn stäng

Din kundvagn är för nuvarande tom

Börja handla
stäng